Censuur om de Fukushima kernramp

De kernramp die is ontstaan door de tsunami op 11 maart in Japan duurt voort, terwijl verschillende bronnen elkaar tegenspreken over de impact van de grootste kernramp sinds Tsjernobyl. De Japanse overheid wordt verweten de kernramp tot op zekere hoogte te censureren. Op Wikileaks zijn documenten verschenen waarin de Japanse official Tara Kono verklaart dat de Japanse autoriteiten verantwoordelijk zijn voor het ,,in de doofpot stoppen van nucleaire ongelukken en het verdoezelen van de echte kosten en problemen van de nucleaire industrïe.”

In de media wordt op verschillende manieren omgegaan met de moeilijk te peilen ramp. Zo zijn in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk meerdere afleveringen van de comedyserie The Simpsons gecensureerd. De zenders zouden de beelden op dit moment ‘ongepast’ vinden. De serie speelt zich af in de buurt van een zeer onveilige kerncentrale, waar vaak van alles misgaat. In het openingsfilmpje verdwijnt er bijvoorbeeld een radioactieve staaf in het shirt van Homer Simpson, die vervolgens argeloos naar huis rijdt en tussen zijn familie gaat zitten.

Op Japanse televisie is een opvallend filmpje verschenen die aan kinderen uitlegt wat de kernramp inhoudt. Het lekken van radioactief gas wordt vergeleken met een hele vieze wind. In Tsjernobyl was volgens het filmpje sprake van diarree.

De Japanse regering lijkt te zijn verstrikt in tegenstrijdige berichtgeving over de ramp. Terwijl ze zeggen dat de schade meevalt, hebben ze ondertussen wel 180.000 mensen weggestuurd. Milieuorganisatie Greenpeace riep de Japanse overheid gisteren op de evacuatiezone rond het gebied van de Fukushima-1-centrale uit te breiden. De Franse toezichthouder op nucleaire energie ASN bevestigt dat de verhoogde straling verder reikt dan de evacuatiezone van twintig kilometer.

Grote angst heerst dat een nieuwe Tsjernobylramp op komst is. De berichtgeving rondom die ramp bleek achteraf propaganda te zijn om paniek in te dammen, terwijl de gevolgen vele malen groter waren dan ooit was gemeld.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s